آساحساب (ASA)

وظیفه مشاوره مالیاتی چیست ؟

مشاوره مالیاتی، وظیفه ی مدیریت امور مالیاتی یک شرکت را به عهده دارد و در نتیجه تکالیف مالیاتی شرکت را کنترل و انجام می‌دهد. مشاور مالیاتی از شاخه‌های مشاوره به حساب می‌آید و در واقع کسی است که اطلاعاتی در رابطه با امور مالی و حسابداری و مالیاتی دارد. کارشناس و مشاور مالیاتی سعی می‌کند که مالیات کسب و کارها را در چهار چوب قوانین مربوطه به حداقل برساند.

مشاوران مالیاتی می‌توانند با رعایت شرایط کار کنند و اطمینان حاصل کنند که مشتری با تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی، محاسبه مالیات و سایر اشکال لازم، تمام تعهدات مالیاتی را برآورده می‌کند. از طرف دیگر، آنها ممکن است در زمینه مشاوره کار کنند و به مشتریان در مورد چگونگی به حداقل رساندن بدهی‌های مالیاتی خود مشاوره دهند.

کار مشاور مالیاتی بستگی به ماهیت و حجم کار کارفرما دارد. شرکتهای بزرگتر برای امور حسابداری و مالیاتی تمایل دارند افراد را تنها در حوزه تخصصی خود به کار گیرند، در حالی که در شرکتهای کوچکتر ممکن است چندین کار را به نیروهای خود بسپارند.

در ابتدا، یک فارغ التحصیل در نقش مشاوره مالیاتی ممکن است بر فعالیتهای مربوط به رعایت قوانین مالیاتی تمرکز کند، به عنوان مثال، تکمیل اظهارنامه مالیاتی و محاسبه مبلغ قابل پرداخت به کسب تجربه در زمینه کاری یک مشاور مالیاتی بپردازد تا بتواند در آینده با کسب تجربه تبدیل به یک مشاور مالیاتی متخصص شود.

زمینه‌های معمول فعالیت عبارتند از:

– تحقیق، تجزیه و تحلیل و تفسیر قوانین مالیاتی در حال تغییر

– ملاقات با مشتریان و جمع آوری اطلاعات

– کار با قوانین مالیاتی و مقررات درآمد

– تهیه و ارسال اظهارنامه‌های انطباق (مالیاتی) تا مهلت مقرر

– ارائه خدمات مشاوره به مشتریان خصوصی با ارزش بالا

– ایجاد استراتژی‌های مالیاتی برای مشتریان و برنامه ریزی آینده مالی آنها

– انجام محاسبات دقیق برای محاسبه بدهی مالیاتی و مشاوره در مورد چگونگی به حداقل رساندن بدهی مشتری

– ایجاد و ایجاد اعتماد خانواده

– برنامه ریزی و مشاوره املاک در مورد اقامت مالیاتی و مسکن

– ارائه راهنمایی در مورد مالیات‌های غیر مستقیم مانند مالیات بر ارزش افزوده، برنامه ریزی گمرک و مالیات‌های زیست محیطی

– تهیه گزارش و ارائه برای مشتریان

– برخی از مشاوران مالیاتی مستقل نیز به مشتریان خود طیف وسیعی از خدمات مالی مانند حسابداری، حقوق و دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می‌دهند.

یکی از وظایف مشاوره مالیاتی این است که که راههای موثر کاهش بدهی‌های مالیاتی برای مشتریان، برآورد مالیات بر سبد سرمایه گذاری مختلف، تعیین کسورات و اعتبارات مربوطه و سایر موارد مربوطه را بیابند.

پشینهاد می‌شود شرکت‌ها اگر می‌خواهند یک مشاور مالیاتی را در اختیار بگیرند با مشاورانی همکاری کنند که در مباحث حسابداری و مالی و حتی حسابرسی نیز مهارت داشته باشند چون مباحث حسابداری و مالیاتی در کل سوا از هم نیستند و یک مشاور مالیاتی خبره با استفاده از اطلاعات حسابداری و مالی است که امور مالیاتی و تکالیف مالیاتی شرکت را پی ریزی و مدیریت می‌کند.


مشاوره مالیاتی شرکت در تلاش است که با بررسی و کنترل هزینه‌های مربوط به شرکت سود شرکت را به حداکثر برساند و هزینه‌های مجموعه را به حداقل برساند و هزینه‌های غیر قابل قبول مالیاتی را شناسایی کند. بر این اساس انتخاب یک مشاور مالیاتی ایده آل از اهمیت زیادی برخوردار است.

asahesab وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *