آساحساب (ASA)

مشاوره مالیاتی کیست

مشاوره مالیاتی فردی است که یک کارشناس مالی دارای حسابداری مالیاتی تخصصی، دانش حقوق مالیاتی و دانش فنی است. در موارد پیچیده مالی، خدمات مشاور مالیاتی معمولاً به منظور کاهش مالیات قابل پرداخت در حالی که مطابق قانون عمل می‌کند، حفظ می‌شود. مشاوران مالیاتی ممکن است شامل وکلای مالیاتی، حسابدارهای عمومی، نمایندگان مجاز و برخی از مشاوران مالی باشند. که به آنها مشاور مالیاتی گفته می‌شوند.

مشاوره مالیاتی یک کارشناس مالی با آموزش پیشرفته و دانش حسابداری مالیاتی و قوانین مالیاتی است. خدمات یک مشاور مالیاتی معمولاً به منظور به حداقل رساندن مالیات‌های پرداختنی حفظ می‌شود و در شرایط پیچیده مالی مطابق قانون باقی می‌ماند. مشاوران مالیاتی می‌توانند شامل حساب‌های عمومی رسمی ، وکلای مالیاتی، نمایندگان ثبت نام شده و برخی از مشاوران مالی باشند.

مشاوره مالیاتی چیست

یک نهاد مالیات دهنده، مانند یک فرد، تعاونی، شرکت و غیره است که دارای وضعیت مالی پیچیده ای است (به عنوان مثال، سرمایه گذاری‌ها و کسورات پیچیده) می‌تواند از تخصص مشاور مالیاتی برای کمک به حداقل رساندن میزان مالیات‌های پرداخت شده به مقامات مالیاتی استفاده کند.

بسته به وضعیت مالیات دهندگان، توصیه‌ها و خدمات مشاور مالیاتی متفاوت است. فردی که برای بازنشستگی برنامه ریزی می‌کند، نسبت به کار آفرینی که به دنبال راه اندازی فروشگاه است، توصیه‌های متفاوتی دریافت می‌کند. به همین ترتیب، یک سرمایه گذار املاک احتمالاً نیاز مالیاتی متفاوتی نسبت به یک تاجر کالا خواهد داشت همچنین نیاز‌های مالیاتی یک صادر کننده با یک وارد کننده متفاوت است.

معاملات مشاور مالیاتی با شرکتی که قصد ادغام یا خرید شرکت دیگری را دارد ممکن است از رابطه حرفه ای آنها با مجری املاک که به دنبال به حداقل رساندن مالیات بر املاک است متفاوت باشد.

از آنجا که مشاوران مالیاتی با قوانین مالیاتی آشنایی کامل دارند، صاحبان مشاغل ممکن است بخواند از مشاوره مالیاتی خود که در اختیار دارند در مراجع مالیاتی و داد گاه‌ها به منظور حل مسائل مربوط به مالیات استفاده کنند.

مشاوران مالیاتی قوانین مربوط به مالیات‌های فردی و تجاری را درک می‌کنند و بنابراین در راهنمایی مالیات دهندگان در مورد نحوه پیروی از قوانین هر شهر یا استان یا کشور هستند. مشاوران موظفند از آخرین الزامات مالیاتی دولتی به روز باشند تا هنگام ارائه مشاوره در مورد موضوعات مالیاتی جاری موثر واقع شوند.

مشاوران مالیاتی ممکن است در یک شرکت حسابداری کار کنند یا مشاغل آزاد داشته باشند. در هر صورت، آنها موظف هستند راه‌های کارآمدی را برای مشتریان جهت کاهش بدهی مالیاتی، محاسبه مالیات بر مجموعه سرمایه گذاری‌های متنوع و کسر و اعتبار مناسب و مواردی از این قبیل پیدا کنند. آنها همچنین می‌توانند اظهارنامه‌های مالیاتی را مطابق با به روز‌ترین قوانین مالیاتی برای مشتریان خود تهیه و تنظیم کنند.

مودیانی که یک رویداد مهم زندگی را تجربه کرده اند، مانند مرگ همسر، ازدواج، طلاق، تولد یا فرزندخواندگی فرزند، خرید خانه جدید، از دست دادن شغل، میراث و موارد دیگر، هوشمندانه‌ترین کاری که برای مالیات خود می‌توانند انجام دهند به کار گرفتن یک مشاور مالیاتی است.

  • اما چه راهی است تا یک شرکت عملکرد مالیاتی خوب و مناسبی داشته باشد؟
  • چرا یک شرکت از نظر مالیاتی سوابق خوب و چشمگیری دارد ولی شرکتی دیگر در همان سطح از نظر امور مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی ضعیف عملکرده است؟
  • آیا دلیلش کادر مالی و حسابداری آن شرکت است یا مدیران ارشد آن مجموعه؟
  • یا شاید نوع قوانین مالیاتی است که باعث عملکرد نامناسب شرکت‌ها می‌شود؟
  • سعی می‌شود سوالات ذکر شده به طور مناسب و قابل درکی طی مطالب بعدی بیان شود.
  • هر شرکتی دارای واحدهای تخصصی در داخل خود است که از کارشناسان و مدیران مربوطه و مخصوص به خود تشکیل شده است و واحد مالی یا حسابداری یکی از آنها است.

یک مدیر خوب و باهوش باید با کلیات و تکالیف مالی و مالیاتی شرکت آشنا باشد و اولیت بندی کند. امور مالیاتی یا تکالیف مالیاتی یک شرکت باید جزو اولین الویت‌ها باشد. مدیران ارشد باید به توانایی‌های واحد مالی و حسابداری خود اشراف داشته باشند چون مباحث مالیاتی شرکت نیز در کل جزو امور مالی شرکت است.

زمانی که واحد مالی شرکت توانایی مدیریت امور و تکالیف مالیاتی مجموعه را ندارند، مدیران ارشد مجموعه باید به فکر تقویت توانایی‌های مالیاتی مجموعه خود باشند و در صورت فقدان کارشناس یا مشاور مالیاتی به فکر جذب یک مشاور مالیاتی خبره و با تجربه باشند.

نمی‌توانیم عملکرد ضعیف مالیاتی شرکت را قوانین و پیچیدگی‌های مالیاتی حاکم بر جامعه دانست زیرا تمام شرکت‌ها از یک مرجع پیروی می‌کنند و در امور مالیاتی خود نیز موفق هستند. پس یک مدیر توانا و لایق باید به فکر برطرف کردن موانع مالیاتی پیش رو باشد و از شرکتهایی که سابقه مالیاتی مناسب و موفقی دارند الگو برداری کند و حتی دانش خود را به صورت کلی از تکالیف و فعالیت‌های واحد مالی و مالیاتی شرکت بالا ببرد.

مجموعه‌هایی که سابقه و پرونده خوبی از نظر مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی دارند معمولا از کارشناسان یا مشاوره مالیاتی خبره با روابط قوی بهره می‌برند. منظور از مشاوره مالیاتی با روابط قوی این نیست که با کمک مسائل غیر قانونی و غیر اخلاقی کار خود را پیش ببرند بلکه یک مشاور مالیاتی ایده آل باید با رعایت اخلاق حرفه ای و شناخت بهتر محیط کاری و اشراف به امور مالی و حسابداری و مالیاتی وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد. برای مثال سوای مباحث فنی، یک مشاور مالیاتی با روابط عمومی بالا و پرستیژ مناسب بالطبع بهتر می‌تواند امور مالیاتی شرکت را در محیط اداره مالیات حل و رفع کند.

asahesab وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *