آساحساب (ASA)

مشاوره مالیاتی کسب و کارها

در این روزها همه درگیر مالیات هستند و کمتر کسی را پیدا می کنیم که یکی از دغدغه های مالی و کسب و کارش مالیات نباشد. در ذهن همه فعالان اقتصادی و کسانی که قصد دارند کسب و کار خود را راه اندازی کنند سوالات مهمی در مورد مالیات نقش بسته است که آنها را با هم مرور می کنیم و برای سوالات مالیاتی راه حل ارائه می کنیم:

  • مالیات کسب و کار من چقدر است؟
  • من از مالیات چیز خاصی نمی دانم و کارهای مالیاتی من را چه کسی باید انجام دهد؟
  • چکار باید کرد که مالیات کمتری پردخت کنم؟
  • برای جلوگیری از جریمه های مالیاتی چکار باید کرد؟
  • آیا برای کارهای مالیاتی نیاز به حسابدار دارم یا مشاور مالیاتی؟
  • به نظرم حقوق و دستمزد حسابدار و مشاور مالیاتی زیاد است. چکار باید بکنم؟

و خیلی سوالات دیگری که در ذهن هر مدیر عامل یا کارفرمایی وجود دارد. اول این را بدانید که شما به خاطر کسب و کار و یا حتی مغازه کوچکتان بدون هیچ شک و تردیدی دریگر مالیات و موارد مربوطه خواهید شد. پس بهتر است که این مورد را مدیریت کنید تا بعدا دچار مشکلات عدیده و خاصی نشوید. به عبارتی توصیه می شود برای کسب و کارتان احترام قائل شوید و از چالش های مالیاتی فرار نکنید.

قوانین و تکالیف مالیاتی

امور و تکالیف مالیاتی یکی از مهمترین موضوعاتی است که شرکت‌ ها و کسب و کارها در تمام دنیا مخصوصا کشور ما ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این عادی است زیرا قوانین مالیاتی پیچیده است و طی زمان دارای تغییرات مکرر هستند و عدم انجام صحیح آنها باعث جریمه های مالیاتی می شود.

مشکلات و موانع مالیاتی زیادی بر سر راه شرکت‌ ها و مشاغل قرار دارد و سعی می‌کنند آنها را رفع کنند و عملکرد مالیاتی خوبی برای خود رقم بزنند. عده ای در این امور مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی خود موفق هستند و عده ای نیز در این امر نا موفق و ناراضی هستند و همچنین در اکثر موارد متحمل هزینه‌های غیر قابل جبرانی می‌شوند.

مالیات هر کسب و کار چقدر است؟

برای همیشه جواب این سوالتان را خواهید دانست. این سوال برای خیلی از مودیان مالیاتی و صاحبان کسب و کارها و شرکت ها مطرح است. فارغ از اینکه شخص حقیقی باشید یا حقوقی باشید با خاطر درآمد و سود خالص خود می بایست مالیات پرداخت کنید مگر در مواردی که مشمول مالیات نباشید یا معاف باشید. اما چقدر باید پرداخت کنید؟

در ابتدا چندین موضوع مهم را مد نظر داشته باشید. محاسبه مالیات خیلی راحت نیست و به عوامل متعددی مربوط است که نیاز به دانستن آنها می باشد:

  1. اول باید بدانید که مالیات چی رو قصد دارید محاسبه کنید؟ دو نوع مالیات کلی داریم. مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم. برای مثال مالیات بر درآمد یا همان مالیات عملکرد مربوط به قانون مالیات های مستقیم است و مالیات بر ارزش افزوده مربوط به مالیات های غیر مستقیم.
  2. شما باید اطلاعات مالی خود را داشته باشید که بتوان مالیات را شناسایی کرد. مثلا فقط با دانستن اینکه شما یک خیاط هستید یا رستوران دارید یا یک شرکت تولیدی یا بازرگانی هستید، نمی توان مالیات را محاسبه کرد. شما اگر مالیات بر درآمد خود را می خواهید به دست آورید، حداقل باید تمام اطلاعات درآمد و هزینه خود را به صورت ریال داشته باشید.

پس شما باید از محاسبه موضوع مالیات خود با خبر باشید.مثلا اگر می خواهید مالیات سود کسب و کارتان که همان مالایت بر عملکرد است را بدانید باید میزان درآمد و هزینه های خود را بدانید. همچنین از معافیت ها آگاهی داشته باشید. علاوه بر این موارد عدم انجام تکالیف خودش باعث به وجود آمدن جریمه های مالیاتی و حتی از دست دادن معافیت ها میشود. پس عوامل بسیاری وجود دارد که محاسبه مالیات کسب و کار شما پیچیده شود.

نکته بسیار مهم در مورد محاسبه و پرداخت مالیات : شما مالیات محاسبه شده از طرف خودتان را پرداخت می کنید اما در زمان حسابرسی مالیاتی یا رسیدگی مالیاتی شاید سازمان امور مالیاتی برای شما مالیات بیشتری تشخیص دهد. این مساله خیلی مهم است که چرا مالیات شما بیشتر شده است؟ و حتی چرا جریمه شده اید؟

محاسبه مالیات صرفا با چندتا صحبت و حرف قابل انجام نیست. شما حد اقل باید اطلاعات سود و زیان خود را داشته باشید و اظهارنامه ارسال نمایید. به یاد داشته باشید که محاسبه مالیات یک موضوع است و درنهایت مقدار پرداخت مالیات بابت آن موضوع یک مبحث دیگر است. اگر شما یک مالیات خاصی را محاسبه کردید ولی در نهایت بیشتر مالیات داده اید یک جای کار می لنگد. این اختلاف  یا اشتباه از حسابدار شما است! یا اشتباه از طرف مدیران است ! یا اشتباه از طرف اداره مالیات!

عدم توانایی و آگاهی مدیران از مالیات

عدم توانایی مدیران در انجام تکالیف مالیاتی و عدم آگاهی آنها از قوانین مالیاتی یک امر طبیعی است. چون وظیفه یک مدیر عامل یا کارفرما چیز دیگری است. اما راه حل این مشکل چیست؟

شرکت ها و مشاغل برای برطرف کردن این مشکل باید یک حسابدار یا مشاور مالیاتی استخدام نماید. البته همه حسابداران مهارت در امور مالیاتی ندارند و یا صرفا با آن آشنا هستند. پس منظور از حسابدار، جذب یک حسابدار مالیاتی است که در امور مالیاتی در حد نیاز مهارت دارد. داشتن یک حسابدار یا یک مشاور مالیاتی بسیار به آن کسب و کار کمک می کند.

برخی از مدیران احساس می کنند که خودشان می توانند از پس امور مالی و مالیاتی عبور کنند. اما این یک اشتباه استراتژیک است. یک مدیر کارهای مهمتری دارد و باید تمرکزش بر امور عمالیاتی و اجرایی کسب و کار خودش باشد.

جلوگیری از جریمه مالیاتی

جریمه مالیاتی برای چی شامل حال مودیان می شود؟ جریمه مالیاتی به دلیل عدم رعایت قوانین مالیاتی است. اما ریشه عدم رعایت قوانین مالیاتی چیست؟ چه کسی مقصر است؟

در اکثر موارد دلیل جریمه های مالیاتی خود مدیران و کارفرمایان هستند. شاید برای شما عجیب باشد اما این مورد را برای شما بررسی می کنیم.

مسولیت امور مالیاتی یک مودی با خود آن مودی است. مودی برای انجام و مدیریت امور مالیاتی خود نیاز به متخصصین مالیاتی مانند یک مشاور مالیاتی یا حسابدار مالیاتی دارد. همه ما می دانیم که اگر کاری قرار است انجام شود باید به دست کاردان سپرده شود. پس آن سازمان برای انجام صحیح امور مالیاتی خود باید بر روی کارشناسان خبره مالیاتی سرمایه گذاری کند نه یک حسابدار ساده یا کارآموز.

برخی مدیران مدعی هستند که حقوق و دستمزد حسابداران یک هزینه است. به کارفرمایان توصیه می شود این هزینه را به عنوان یک هزینه سرمایه ای در نظر بگیرند. شما اگر به اندازه یک حقوق وزارت کار به یک حسابدار تمام وقت حقوق می دهید مطمعا نباشید که امور مالیاتی شما به نحو صحیح پیش خواهد رفت. یا اگر احساس می کنید که به مشاور مالیاتی نیاز ندارید باید ریسک این موضوع را بپذیرید که بعدا به مشکلات مالیاتی برخورد کنید.

مدیران با استخدام و همکاری با مشاوران مالیاتی و متخصصان این حوزه می توانند امور مالیاتی خود را مدیریت کنند که منجر به کاهش جریمه های مالیاتی می شود. بی توجهی به این امر گریبان کسب و کار را خواهد گرفت.

عده ای از مدیران هم با استخدام یک حسابدار یا مشاور مالیاتی هنوز درگیر این مباحث هستند. چاره چیست؟ کارفرمایان باید از مهارت و توانایی این اشخاص مطمعا شوند و قبل یا حین فعالیت و همکاری این موارد را بررسی نمایند. اگر به این نتیجه رسیده اید که نیاز به متخصصان خبره تر یا کاربلد تر دارید سریعتر اینکار را انجام دهید و به دنبال افراد با مهارت بیشتر باشید.

انواع کاهش مالیات

آیا کاهش مالیات قانونی است؟ بله اما کاهش مالیات با فرار مالیاتی متفاوت است. برای کاهش مالیات به صورت قانونی باید از ترفندهای مالیاتی که بر اساس قوانین مالیاتی هم است، استفاده شود. به نظر شما چه کسانی از این ترفندهای مالیاتی آگاه است.

کلید و راه حل در مواقعی حتی دست حسابدارن مالیاتی هم نیست بلکه به کمک یک مشاور مالیاتی خبره این مبحث می تواند امکان پذیر باشد.

ترفندهای مالیاتی بر اساس قوانین مالیاتی است. برای مثال برای حمایت از تولید کنندگان، در صورت داشتن پروانه و مجوز ساخت مقداری از نرخ مالیات آنها کاهش می باشد. یا به خاطر کرونا مشاغل آسیب دیده که درآمد مشمول مالیات آنها کمتر از 100 میلیون تومان است مشمول 5% حمایت مالیاتی می شوند.

به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می شود از خدمات مشاوران مالیاتی در مباحث مالیاتی خود استفاده کنند و مدیریت امور مالیاتی را جدی بگیرند. فرار مالیاتی با استفاده از مشوق های مالیاتی و تسهیلات مالیاتی متفاوت است. مشاور مالیاتی با بررسی وضعیت کسب و کارها و شناسایی پتانسیل های مالیاتی و عملیاتی سازمان می تواند مشاوره مالیاتی سودآور ارائه کند.

مالیات را سخت نگیرید

دغدغه مالیات در دل و جان اکثر کسب و کارها وجود دارد. مالیات سهم دولت ها از سود کسب و کارها و عایدی آنها می باشد و نمی توان از دست مالیات خلاص شد مگر از طریف راه های غیر قانونی و فعالیت های زیر زمینی که به هیچ وجه توصیه نمی شود. دولت و سازمان امور مالیاتی قرار است از مودیان و کسب و کارها مالیات دریافت کند. پس سعی کنید آن را مدیریت کنید و به بهترین شکل کارهای خود را پیش ببرید.

مالیات مانند یک دریا یا استخر شنا است. هرچه سف و سخت تر با آن رفتار کنید و حرکات اضافی و نامناسب داشته باشید به داخل آب فرو می روید. اما اگر عکس العمل صحیح در مقاله قوانین مالیاتی داشته باشید به راحتی از آن عبور می کنید. مالیات را سخت نگیرید و از آن یک موضوع ترسناک نسازید. مالیات زمانی برای شما ترسناک خواهد بود که قوانین مالیاتی و تکالیف مالیاتی عمل نکنید.

asahesab وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *